סיכום טיול של 20 ימים בסקוטלנד, ויילס ואנגליה

סיכום טיול של כ-20 יום בסקוטלנד/אנגליה/ויילס (מלוך נס בצפון ועד סטונהנג׳ בדרום, עם טעימה מלונדון), משפחה עם 4 ילדים (14,11, ופעמיים 6, מנוסים בטיולים/אירופה ודוברי אנגלית, מה שהקל בחלק מהמקומות). אחרי שנה באירופה הילדים היו לגמרי Schlossed-out ולכן לרוב לא נכנסנו לטירות/ארמונות/גני חיות והתמקדנו במקומות מיוחדים יחסית).

לסיכום: בריטניה יעד מעולה למשפחות שמשלב טבע/אטרקציות, אנשים מקסימים, קל להתנהל, וברוב האיזור מאוד שקט ורגוע באוגוסט (חוץ מלונדון, שם ממש לא רגוע). לא עמדנו באף פקק משמעותי כל הטיול, כמעט אף פעם לא היה קושי למצוא חנייה. בזכות שינויי האקלים, גם לא היה גשם כמעט כל הטיול, אבל כן היה גל חום אחד לקראת הסוף. בסקוטלנד בהחלט קריר, אז צריך לקחת בגדים חמים + נעליים ספייר.

שני אתגרים עיקריים

נהיגה: אמנם מתרגלים לצד שמאל מהר (תוך כחצי שעה), אבל זה לא נעשה קל, הכביש הבריטי הממוצע הוא כביש סלול היטב, אבל עם 1.5 נתיבים, שאפשר לנסוע בו 100 קמ״ש בשני הכיוונים, וסופו יש כיכר מבלבלת עם 6 יציאות. במסלול השאפתני שעשינו צריך לנהוג די הרבה, כ2-3 שעות ביום. זה מתיש (לשני ההורים שיושבים מקדימה, אחד נוהג והשני מכוון), אבל לגמרי אפשרי.

אוכל: אמנם באנו עם ציפיות נמוכות, אבל בהרבה מקומות, בפרט בסקוטלנד היה די קשוח. אמנם יש בד״כ תפריט ילדים, וברוב המקומות לא היה מאוד עמוס אז לא הזמנו מקומות במסעדות מראש, אבל המבחר, ובכן, קשוח, אפילו בסופר בחלק מהמקומות לא קל (אבל לומדים להסתדר, בערים הרבה יותר קל).

עוד אתגרון משני: הרבה מקומות נסגרים מוקדם יחסית – סביב 4-5 אחר הצהריים. בתי קפה ומסעדות גם פתוחים לרוב בחלק מהיום. שימו לב בתכנון.

עלויות: הפאונד נמוך יחסית, אז זה זמן טוב לנסוע לאנגליה. עדיין יקר יותר מגרמניה (משם באנו), אבל האוכל בחוץ ובסופר זול משמעותית מבישראל.

טיסות: הלוך לאדינבורו וחזור מלונדון (מגרמניה ולגרמניה, שם גרנו) עם לואו-קוסט.

רכב: שכרנו מאנטרפרייז דרך rentalcars, שהיו זולים משמעותית מכל אפשרות אחרת (ועדיין לא היה ממש זול). הנהיגה כאמור קשה ולכן כדאי לעשות ביטוח לשריטות/צמיגים וכו׳.

לינה: חוץ מלונדון וסטירלינג (לילה אחד בכל אחד) ישנו ב airbnb ב4 איזורים שונים, שרמתם לא מדהימה מצד אחד (כמו שצוין בפוסטים אחרים, הסטנדרט הבריטי פחות מקפיד משאר אירופה, אז מקום עם דירוג 4.9 באנגליה לא שקול למקום עם דירוג 4.9 בגרמניה), אבל בסה״כ היו סבבה, וגם זולים יותר יחסית ליבשת. זה מאפשר לקנות אוכל בסופר לארוחות בוקר/ערב, כי כאמור מצב המסעדות לא מזהיר, ולעשות כביסה כל יום. ללילה אחד לרוב בלתי אפשרי למצוא Airbnb סביר ולכן הלכנו על מלונות (בלונדון היה מאוד קשה למצוא מלון סביר במחיר תלת-ספרתי באופן כללי).

מסלול מפורט

יום 1 – נחיתה באדינבורו.

יום 2 – טיול באדינבורו

ניסינו להזמין סיור עם טליה בעברית, אבל לא היה מקום, אז הלכנו על סיור הארי פוטר (potter trail) שהיה מאוד מוצלח ולא ארוך מדי. אח״כ סיבוב בRoyal mile, מופעי רחוב משעשעים ובסוף טיפוס על הArthur’s seat, הר שנמצא די במרכז העיר, עם נוף מקסים (ומסלול סבבה למשפחות).

יום 3 – National Museum of Scotland

בבוקר הגשום הלכנו לNational Museum of Scotland, מוזיאון שהוא תערובת של היסטוריה (די משמים), טבע ומדע. המוזיאון בחינם ואפשר להעביר כמה שעות בכיף. אח״כ עוד סיבוב בעיר לאיזור רחוב ויקטוריה ותחנת הרכבת.

יום 4 – Royal Yacht

בבוקר נסענו לRoyal Yacht – אונייה של מלכת אנגליה שיצאה לגמלאות ומשמשת כמוזיאון. מאוד חביב גם להורים וגם לילדים שצריכים לספור כלבים באונייה (באופן כללי, כמעט בכל המקומות המשמעותיים שהיינו בהם בטיול היה דף הפעלה מוצלח לילדים קטנים). בסוף הלכנו ל Dean’s village שזו שכונה פסטורלית לא רחוקה מהמרכז, אבל גם לא מרגשת יותר מדי. בגדול יומיים מספיקים למצות את אדינבורו (אבל לא לוותר עליה!).

יום 5 – אל עבר לוך נס

השכרנו רכב ונסענו לאיזור לוך נס דרך Pitlochry, שם עצרנו לסיבוב (כשעה) על הסכר (לא ראינו דגים קופצים, אבל הנופים יפים) וב Queen’s view (סיבוב של רבע שעה מהחניון, מאוד יפה). 3 לילות הבאים – בDrummachoit על שפת הלוך נס (airbnb עם נוף מדהים).

יום 6 – מפלי Rogie והריסות טירת Urghaurt

בבוקר נסענו למפלי Rogie (כשעה, מסלול קל ויפה) ואחר הצהריים להריסות טירת Urqhaurt על שפת האגם (ילדים הקטנים יכולים לחפש את המפלצת וכו׳). הנופים מדהימים ובסה״כ מקום חביב מאוד.

יום 7 – Glen Affrik

במקור התכנון היה לנסוע להאכיל איילים בReindeer Cairngorm park, אבל אז הבנו שלסיור שם חייבים נעלי הליכה אמיתיות/מגפיים ולא ניתן עם נעלי ספורט, ומקום נסענו לאיזור Glen Affrik, ועשינו בו שני מסלולים – Poddle falls (יפה יותר וקצר יותר) ו Dog falls (ארוך יותר, ביער, קצת סתמי). להבנותינו אם ממשיכים לנסוע רחוק יותר בתוך העמק יש גם נופים יפים, אבל העדפנו לא להגזים בנהיגה בשלב זה.

יום 8 – Glen coe

נסיעה מאיזור לוך נס לStirling דרך איזור Glen coe. במקור תכננו לנסוע ביום הזה ישר ליורקשייר, אבל זו נסיעה של 6-7 שעות ביום (לדעתי בלתי אפשרי בעליל למשפחה), אז הוספנו לילה בסטירלינג בדרך. איזור Glen coe פורט ויליאם מקסים ולדעתנו יותר יפה מלוך נס/פיטלוכרי ולכן אם רוצים לבחור לבקר באזור אחד בהיילנדס, כנראה שזה האיזור. עצרנו לעלייה בגונדולה לNevis range (לא עולים להר הכי גבוה, אלא לתצפית בגובה של בערך 600 מטר, מסלול קצר ונופים מדהימים) מסלול בLochan Glencoe (נופים מדהימים, סיבוב קצר סביב אגמון), ותצפית שלושת האחיות (בסה״כ עצירה בצד הדרך). בערך עברנו ליד טירת Doane שם צולם גם הפרק הראשון של משחקי הכס וגם רוב הסרט של מונטי פייטון והגביע הקדוש (חביב מבחוץ, לא נכנסנו פנימה) וגם להציץ על טירת סטרלינג.

יום 9 – Kelpies

בבוקר נסענו לKelpies, פסלי סוסים ענקיים בצד הכביש בין אדינבורו לסטירלינג (שווה עצירה) ואז לחומת אדריאנוס (Hardian’s wall). ניסינו לחפש עוד עצירות באיזור אבל הוא די נטוש מאנשים ו/או אטרקציות (יש מוזיאון כריית עופרת, אבל צריך להזמין בו מקומות מראש). עצרו בבית קפה מקסים על גדות הנהר בניוקסל והגענו למקום הלינה הבא בDarlington- עיר קטנה צפונית ליורק. סה״כ יום עם נסיעה ארוכה, אבל בלתי נמנעת.

יום 10 – Yorkshire Dales

נסענו לפארק Yorkshire Dales. יש בפארק המון דברים לעשות, בחרנו את אלה שהיו יחסית קרובים אלינו – Foutains Abbey, הריסות מנזר עתיק וגנים יפים – מקום מדהים, אולי הכי יפה שהיינו בו כל הטיול, מפלי Aysgarth (עצירה קצרה ויפה), ואז Forbidden corner לשעה שהוזמנה מראש – מקום מקסים ביותר ודי מוזר (המיתוג שלהם הוא שזה ״המקום המוזר ביותר בעולם״ והוא די הולם) – מעין פארק קטן עם כל מני מבוכים, בלי סדר מסוים. מאוד משעשע, לא לוותר!

יום 11 – יורק

ביום הזה רצינו קצת הפסקה מנהיגה, אז נסענו ברכבת לעיר יורק. הזמנו סיור בעיר, אבל הוא היה משמים (מי שאוהב היסטוריה ומכיר את ההיסטוריה של אנגליה נהנה, כל השאר חתכו בשלב מוקדם). עיר מאוד יפה ונעימה להסתובב בה, חנויות בסגנון הארי פוטר וכו׳. עשינו גם סיבוב על החומות. יש הרבה מוזיאונים בעיר (שוקולד/ויקינגים) – לא הרגשנו צורך להיכנס. כן פספסנו את הכניסה לכנסייה שאמורה להיות מקסימה כי היא נסגרת בארבע וחצי (כאמור, תמיד לבדוק מראש מתי כל מקום נסגר).

יום 12 – Chatsworth

נסיעה דרך Peak District למקום הלינה הבא, בצ׳סטר. כאן התלבטנו הרבה אם לנסוע דרך ה Lake District או דרך הPeak district, בסוף יצא מצוין, אבל כנראה גם האלטרנטיבה טובה לא פחות. עצרנו באחוזת Chatsworth – ארמון ענק של דוכס (לא נכנסנו) ולצידו גנים מאוד יפים, מבוך, חווה קטנה, מגרש משחקים מאתגר וכו׳. אחלה עצירה ל3-4 שעות. אח״כ המשכנו לשיט תת-קרקעי במכרה עופרת ישן – Speedwell cavern – עם סיור מודרך משעשע, מאוד נחמד וחוויתי (הוזמן מראש לשעה ספציפית).

יום 13 – פארק Snowdonia, ויילס

ויילס, פארק Snowdonia. מצ׳סטר נסענו בהתחלה לBounce below – פארק טרמפולינות תת-קרקעי (!) באיזור מכרות ישן. באותו איזור יש גם פארק חבלים תת-קרקעי ואפשר לעשות כל מני מסלולי אומגה למי שאמיץ/יש לו ילדים אמיצים. לילדים גדולים/מבוגרים מקום מדהים. לא זול. אח״כ המשכנו למסלול Cwm idwil – מסלול של שעתיים בערך מסביב לאגם באמצע ההרים – מדהים ביופיו (גם מתחרה על המקום הכי יפה בטיול).

יום 14 – West Kirby

בבוקר נסענו אל Crocky trail שצמוד לצ׳סטר – מעין פארק אטרקציות חביב, עם כל מני תחנות (גשרים, מגלשות, נדנדות וכו׳). בעיקר לילדים בני 5-10 כזה. לא אתר חובה, אבל חיפשנו מקום קרוב כדי לא לנהוג יותר מדי… אח״כ המשכנו לחוף West Kirby. כאן תכננו שפשוט נטבול באוקיאנוס, ובמקום גילינו שאחר הצהריים יש שפל אז אפשר לצעוד 4-5 קילומטר לתוך הים! קנינו בעיירה רשת דייגים קטנה, אז הילדים יכלו לדוג סרטנים/דגים/שרימפס וכו׳. מקום מדהים ביופיו. שווה להגיע סביב 3-4, כי לפחות כשהיינו השיא של השפל הוא בשעה 5. יש ליד גם איזור שאפשר לטבול בו בלי להתרחק.

יום 15 – פארק Alton towers

פארק Alton towers ונסיעה ליעד הבא, אוקספורד. הלונה פארק מאוד נחמד, עם הרבה רכבות אקסטרים לילדים גדולים (מעל גובה 1.2 מטר) וגם המון מתקנים, סטנדרטיים יותר, לילדים קטנים (בכל היום התפצלנו וכמשפחה עשינו רק מתקן אחד בסוף). קנינו לילדים הגדולים fast pass ל4 מתקנים, שהיה שווה כי אחרת באמת אפשר לעמוד בתורים כל היום. לילדים הקטנים לרוב לא היו תורים בכלל, כנראה בגלל שהיינו באמצע השבוע, וביום של גל חום (מזג אוויר של מאי-יוני בישראל, לא נורא). אחד הפארקים השווים שהיינו בהם, בהחלט נהנינו כמשפחה יותר מאשר באפטלינג (שם עומדים בתורים הרבה יותר) או בדיסנילנד (שם עומדים בתורים הרבה הרבה יותר ארוכים, ולכל קרוסלה פשוטה).

יום 16 – Stonehenge

כאן בגלל החום ניסינו לעשות תוכניות בלי יותר מדי זמן בשמש. בבוקר נסענו לCoate water park שהתברר כפארק ממטרות סתמי ואחר הצהריים לStonehenge, אתר מפורסם ויפה מאוד בסה״כ (כשעה וחצי מאוקספורד). קחו בחשבון שבסה״כ הסטונהנג׳ נמצא די באמצע שום מקום וקשה מאוד למצוא תחנות עצירה אחרות (או מסעדות פתוחות) באיזור. עדיין שווה ביקור אם אתם באיזור. מרכז המבקרים חביב, וכרגיל יש הפעלה לילדים.

יום 17 – אוקספורד

אוקספורד, בבוקר הלכנו לטבול בתמזה בPort medow, אתר חמוד מאוד עם מים רדודים, נדנדה במים וכו׳ ואחר כך עשינו סיבוב בעיר (בלי להכנס למוזיאונים). עיר אוניברסיטאית יפה, אם כי פחות יפה מקמברידג׳ (לדעתי). החנייה קשה למציאה ויקרה, כמו שצוין בפוסטים אחרים.

יום 18 – ארמון וינדזור

נסיעה לארמון וינדזור, כולל סיבוב בארמון ואז בעיר. טירה יפה, והרבה שמאלץ/היסטוריה, שומרים וחילופי משמר וכו׳, נחמד לכל המשפחה.

יום 19 – אל לונדון

החזרת רכב באוקספורד (לא רצינו להיכנס ללונדון עם רכב) ונסיעה ברכבת ללונדון. בסה״ כל ההתנסות שלנו עם רכבות באנגליה הייתה שלילית. יחסית לגרמניה הרכבות יקרות מאוד (בגרמניה הילדים בחינם, ואם מזמינים כרטיסים מראש הם הרבה יותר זולים) ויחסית לגרמניה/צרפת היו המון איחורים/צפיפות/עצירות לא צפויות, כמעט בכל נסיעה.

בלונדון – סיבוב ליד הביג בן/וסטמינסטר/בקינגהם, ובערב מחזמר Wicked שהיה נפלא. העלילה קצת מסובכת לילדים קטנים, אבל לדעתי מחזמר זה must אם עוברים בלונדון, וזהו מחזמר מאוד מאוד מוצלח. הכרטיסים לילדים היו זולים למדי בהזמנה מראש Kid’s week באוגוסט.

יום 20 – גשר לונדון וכיכר טרפאלגר

בבוקר הלכנו לגשר לונדון וטיפסנו על האנדרטה לזכר השריפה הגדולה (311 מדרגות, מאוד חביב עם נופים ולא צריך להזמין מראש. במקור חשבנו על London eye, אבל זה יוצא בערך 900 ש״ח למשפחה לסיבוב של 30 דקות. באופן כללי האטרקציות בלונדון הרבה יותר יקרות משאר המדינה). אח״כ עוד סיבוב בעיר דרך קובנט גרדן (הרבה חנויות חביבות) לכיוון כיכר טרפאלגר ואז נסיעה לשדה. בסה״כ לונדון *מאוד* צפופה באוגוסט ומראש ההנחה הייתה שנבקר בה בפעם אחרת, אז זו הייתה רק טעימה. אם רוצים לדגום את העיר כמו שצריך כנראה צריך 4-5 ימים.

מקווה שהמידע יעזור לבאים אחרינו!